Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fatalny stan linii Laskowice - Szlachta. Czy do Świecia wrócą pociągi?

Agnieszka Romanowicz
Andrzej Bartniak/archiwum
Aby tak się stało najpierw trzeba naprawić linię kolejową z Laskowic przez Osie.

Linia kolejowa 215, o długości 48,467 km, łącząca Laskowice z Bąkiem przez Osie, Szlachtę i Czersk, jest w złym stanie. Z tego powodu wprowadzono ograniczenia prędkości na kilku odcinkach, nawet do 40 km na godzinę. - Prędkości te nie są akceptowane przez podróżnych, przez co transport kolejowy nie ma szans na rywalizację o pasażera z komunikacją indywidualną - podkreśla starosta Franciszek Koszowski w imieniu Zarządu Powiatu Świeckiego.

To reakcja na interpelację posła Piotra Króla z PiS, którą w sprawie modernizacji linii 215 skierował do Ministerstwa Infrastruktury.

Zarząd Powiatu Świeckiego udzielił poparcia posłowi, argumentując, że linia ta powinna pełnić istotną rolę w dowozie materiałów budowlanych, niezbędnych do modernizacji linii kolejowej 201 (Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port, część Magistrali Węglowej. Prace mają się rozpocząć w przyszłym roku i zająć ok. trzech lat - przyp. red.).

- Niewyobrażalne jest, by materiały były wożone wąskimi i często krętymi drogami przez Bory Tucholskie - argumentuje Zarząd Powiatu Świeckiego. - Niestety, stan LK 215 nie pozwala na transport ciężkich pociągów towarowych. W związku z tym popieramy jej remont, by podnieść prędkość pociągów pasażerskich co najmniej do 80 km/h na całym odcinku oraz poprawić parametry tak, by mogły po niej kursować pociągi towarowe.

Powiat postuluje również budowę łącznicy pomiędzy liniami 131 i 240, która umożliwiłaby wjazd od Laskowic do Świecia bez zmiany kierunku w Terespolu Pomorskim. - Taka inwestycja pozwalałaby na powrót połączeń pasażerskich do Świecia, utworzenie połączeń w relacji Bydgoszcz - Świecie - Laskowice i dalej w kierunku Trójmiasta. Na tej inwestycji skorzystałby nie tylko kolejowy ruch regionalny, ale również dalekobieżny, a także towarowy, np. obsługa zakładów Mondi Świecie.

Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury potwierdza, że stan techniczny LK 215 w 56,1 proc. jest niezadowalający. W odpowiedzi na interpelację posła wyjaśnia, że obecnie opracowywana jest dokumentacja przedprojektowa dla projektu pn. „Prace na pozostałych liniach kolejowych należących do alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto i liniach stycznych oraz chojnickim węźle kolejowym”, w ramach którego zostanie przeanalizowana możliwość remontu LK 215.

„Jednak przedmiotowy odcinek nie został wyszczególniony na liście projektów w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r., jak również nie jest wpisany do Kontraktu Terytorialnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ogranicza to możliwość finansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.” Czyli do 2020 r. nie ma szans na fundusze unijne, w budżecie państwa też nie zostały zarezerwowane.

W kwestii budowy łącznicy Laskowice Pomorskie - Świecie, PKP PLK SA planuje właśnie wydatki inwestycyjne na la-ta 2021-2027. Powstanie przy tym lista projektów do realizacji. W analizach tych wzięto pod uwagę LK 215 oraz LK Świecie - Terespol Pomorski.

Wichura w Toruniu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swiecie.naszemiasto.pl Nasze Miasto