Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marki modowe promują swoją odzież w metaverse. Przekonaj się, co można zobaczyć w wirtualnym świecie

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Dressx to platforma dedykowana cyfrowej modzie. Można na niej nabyć produkty dostępne w świecie wirtualnym.
Dressx to platforma dedykowana cyfrowej modzie. Można na niej nabyć produkty dostępne w świecie wirtualnym. Materiały prasowe Dressx
Konsumenci mody śledzą najnowsze trendy nie tylko w świecie rzeczywistym, ale również wirtualnym. Coraz większe zainteresowanie wśród nastolatków i osób dorosłych wzbudza świat metaverse. Można kreować w nim cyfrową rzeczywistość oraz nabywać produkty znanych marek. Sprawdziliśmy, jak modowe trendy kreują: Gucci, Balenciaga, Dolce & Gabbana czy Nike.

Spis treści

Czym jest metaverse i NFT?

Metaverse to potoczne określenie rozszerzonej rzeczywistości – wirtualnego świata, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami oraz kreować nowe przedmioty i przestrzenie. Niektórzy wizjonerzy twierdzą, że to właśnie ta rzeczywistość stanowi przyszłość internetu. Wykorzystywana w sferze metaverse technologia umożliwia „przekształcanie obrazów produktów 2D w doświadczenia 3D”, jak wyjaśnia serwis press.pl w artykule „Wirtualna Moda. Metaverse otwiera nowe możliwości dla branży modowej”.
 
Podstawowy element metaverse stanowią niewymienne tokeny, czyli NFT – alternatywa dla kryptowalut, których kursy podlegają zmianom w zależności od sytuacji na rynkach finansowych. Twórcy NFT wykorzystują opartą na blockchainie metodę uwierzytelniania własności intelektualnej w świecie cyfrowym. Oznacza to, że każdy NFT (cyfrowy wytwór) jest sygnowany niemożliwym do podrobienia podpisem elektronicznym. NFT może występować w postaci:

  • wirtualnej karty handlowej,
  • wirtualnego przedmiotu, często odpowiednika tradycyjnego dzieła sztuki w wersji cyfrowej.

 
W świecie metaverse można nabyć wiele modowych NFT. Przypominają one obiekty kolekcjonerskie ze świata realnego. Modowe NFT mogą przybierać m.in. formę:

  • ubrań,
  • obuwia,
  • akcesoriów i dodatków.

Na rynku NFT, podobnie jak na rynku finansowym, odbywa się handel. Ma on miejsce na dedykowanych NFT platformach sprzedażowych, takich jak: 

  • Binance NFT Marketplace (największy na świecie scentralizowany rynek NFT),
  • Opensea,
  • Rarible,
  • Superrare,
  • Niftygateway.

 
Na platformach tych dostępne są m.in. cyfrowe dzieła sztuki, nie posiadające swoich odpowiedników w świecie rzeczywistym oraz inne wytwory użytkowników internetu. Trudno więc się dziwić, że duże marki interesują się światem wirtualnym. Podobnie jak ten rzeczywisty, przestrzeń metaverse stwarza realne możliwości zarobku. Według banku inwestycyjnego Morgan Stanley, na którego szacunki  powołuje się portal press.pl, „dobra luksusowe metaverse i NFT mogą stanowić 10% rynku do 2030 roku, co oznacza możliwość uzyskania przychodów w wysokości 50 miliardów euro i 25-procentowy wzrost puli zysków branży”.

 

Świat mody otwiera się na metaverse

Coraz więcej firm wykorzystuje potencjał, jaki niesie ze sobą technologia NFT. Część z nich sprzedaje swoje produkty w świecie wirtualnym. Z takiego handlu przedsiębiorcy i korporacje czerpią niewielkie, ale regularne zyski. Z raportu „Metaverse and Sustainability in Fashion: Opportunity or Threat?”, przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG) i i „Vogue Polska”, wynika, że już 25 spośród 120 największych światowych domów mody uruchomiło sprzedaż w świecie metaverse. Wśród marek, które zdecydowały się na taki krok, znajdują się m.in.:

  • Gucci,
  • Ralph Lauren,
  • Balenciaga,
  • Adidas,
  • Nike
  • Zara.

 
Autorzy raportu „Metaverse and Sustainability in Fashion: Opportunity or Threat?” szacują, że w 2021 r. „Into the Metaverse” – kolekcja wirtualnej mody firmy Adidas, już w momencie swojego wydania była warta 24 miliony dolarów. To właśnie ta firma w 2021 r. wygenerowała większość wartości rynkowej modowych tokenów – wskazują eksperci z BCG i „Vogue Polska”.
 
Ze wspomnianej analizy wynika, że większość osób kupujących niewymienne tokeny robi to w celach inwestycyjnych. Jednak okazało się, że osoby lokujące posiadane środki w wirtualnej modzie zaspokajają nieco inne potrzeby. Są to:

  • potrzeba wyrażenia siebie (55%),
  • chęć posiadania nowości z branży fashion (45%),
  • zamiar wykorzystania tokenów w social mediach (33%).

 

W świecie wirtualnym kreuje się nowe gusta

Boom na produkty z metaverse trwa. Coraz to nowe firmy debiutują w świecie wirtualnym. Przykładem może być marka Jimmy Choo, która zaprezentowała pierwszą w historii kolekcję NFT na Binance NFT. Specjalnie na potrzeby tego przedsięwzięcia do inicjatywy został włączony nowojorski artysta sztuki ulicy i dyrektor artystyczny, Eric Haze. Limitowana kolekcja, która powstała z jego udziałem, była dostępna od 20 do 25 października 2021 roku na aukcji online, razem ze 8888 tzw. Mystery Boxami (pudełkami niespodziankami, zawierającymi karty Jimmy Choo/Eric Haze LOVE 100 Glitter NFT o różnej rzadkości – te najrzadziej występujące są najwięcej warte). 

 
W ramach inicjatywy, której kuratorem był Poggy (dyrektor mody i ikona mody męskiej), odbyła się wirtualna aukcja. Jej 100 zwycięzców stało się posiadaczami jedynego w swoim rodzaju NFT, który zawierał cyfrową wersję trampek z kolekcji premium NFT. Dodatkowo osoba, która wylicytowała najwyższą kwotę, otrzymała ręcznie malowaną parę butów z limitowanej edycji Jimmy Choo. Sukces aukcji dowiódł, jak duży wpływ na świat wirtualny mają: uliczna moda (streetwear), rap, a także pogoń za byciem oryginalnym.
 
Zainteresowanie trendami panującymi w wirtualnej rzeczywistości nie słabnie. Zarówno na świecie, jak i w Polsce, organizowane są wydarzenia poświęcone temu zagadnieniu. Wśród polskich inicjatyw warto wymienić konferencję Business Fashion Environment Summit, zorganizowaną przez „Vogue Polska” i Boston Consulting Group 11 października 2022. Swój odpowiednik w świecie metaverse mają także słynne tygodnie mody, organizowane w największych modowych stolicach, np. w Nowym Jorku, Paryżu czy Mediolanie. 
 
W marcu 2022 r. na platformie Decentraland, która umożliwia tworzenie wirtualnego świata, miał miejsce całkowicie wirtualny Metaverse Fashion Week (Tydzień Mody w Metaverse), czyli MVFW. W wydarzeniu uczestniczyło 70 luksusowych marek modowych, artystów, projektantów mody cyfrowej (Auroboros, Fewocious, The Fabricant i in.) i rzeczywistej (np. Philipp Plein). Wśród marek prezentujących swoje cyfrowe produkty podczas Metaverse Fashion Week znalazły się:

  • Dolce & Gabbana, 
  • Tommy Hilfiger, 
  • Estee Lauder, 
  • Cavalli, 
  • Elie Saab,
  • Paco Rabanne,
  • Etro.

 
Udział w wydarzeniu był bezpłatny. Można było wysłać na niego swojego awatara. Ubrane specjalnie na tę okazję wirtualne postaci miały możliwość odwiedzenia showroomów i magazynów znanych, luksusowych marek. Z tej okazji nastąpiło także otwarcie nowej dzielnicy wirtualnego świata, która była wzorowana na ekskluzywnej alei handlowej w Paryżu, Avenue Montaigne. Niektórzy uczestnicy MVFW wykazali się dużą kreatywnością. Przykładowo, modelki D&G wcieliły się koty w okularach i ekstrawaganckich fryzurach. 

 

Y2K creatures – kolekcja z pogranicza dwóch światów marki Zara

Ważnymi odbiorcami modowych kampanii w świecie wirtualnym są osoby należące do pokolenia Z. Ostatnio projekt w świecie metacerse stworzyła dla nich Zara, lansując Y2l creatures (Istoty Y2K), swoją nową kolekcję dostępną w świecie metaverse i tym realnym. Firma promuje między innymi dzianinowe swetry Organza, które swoją stylistyką nawiązują do postaci różowego smoka. Oprócz przedmiotów z metaverse marka oferuje fizyczny zestaw, w skład którego wchodzi 10 elementów odzieży, akcesoria i dodatki, m.in.:

  • kamizelka,
  • swetry,
  • top w kształcie serca,
  • sukienka,
  • spodnie,
  • spódnice,
  • torebka, kolczyki i buty.

 

Mody w Metaverse nie byłoby bez Zepeto

Nastolatkowie pokochali wirtualną modę dzięki południowokoreańskiej aplikacji Zepeto. Uzupełnieniem fizycznej kolekcji Zary są dodatki dostępne wyłącznie w tej aplikacji. Zepeto umożliwia internautom wybór własnego awatara. Postać ta może wchodzić w interakcje z innymi awatarami, w których wcielają się użytkownicy, dołączyć do „załogi” (grupy tematycznej) i budować prywatne lub publiczne, wirtualne światy. Niektóre „krainy” bazują na czatach, inne na grach. W Zepeto można nabywać rozmaite przedmioty, np. ubrania dla swoich postaci. Płaci się za nie w:

  • walutach, 
  • monetach,
  • przedmiotach ZEM (jest to środek płatniczy za przedmioty stworzone przez innych użytkowników).

 
Aplikację można pobrać w Sklepie Google i App Store. Zgodnie z regulaminem, jej użytkownicy muszą mieć ukończone 13 lat. Współpracę z Zepeto nawiązali już tacy giganci, jak UGG (australijski producent butów) czy Disney. Narzędzie daje szerokie możliwości promocji marki. Ponadto w aplikacji udzielają się influencerzy (fikcyjne postaci podobne do trendsetterów z TikToka), którzy zyskali sławę w świecie wirtualnej mody, np.:

  • Miquela, 
  • Noonoouri, 
  • Imma,
  • Lawko.

 

Wirtualna moda tętni własnym życiem

Niektóre firmy specjalizują się w projektowaniu i sprzedaży obuwia, odzieży lub dodatków wyłącznie w formie cyfrowej. Brandy z metaverse oferują kolekcje typu direct-to-avatar (D2A), sprzedawane bezpośrednio awatarom. Ich oferta nie ma swoich odpowiedników w świecie rzeczywistym. 

 
Można zastanawiać się, dlaczego moda w metaverse dla niektórych jest bardziej atrakcyjna niż ta znana nam z realnego świata. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, warto przypomnieć, że wirtualna moda nie posiada ograniczeń typowych dla tzw. realu. Internauci mogą ubierać swoje wizerunki we fluorescencyjne i opalizujące przedmioty, także w wersji ruchomej, np. w buty wyposażone w skrzydła. W świecie metaverse zacierają się granice między wyobraźnią, modą i cyfrowymi dziełami sztuki.

 
Eksperci prognozują, że moda w świecie metaverse będzie zyskiwała na popularności wraz z rozwojem rzeczywistości rozszerzonej (AR), która łączy świat rzeczywisty z tym generowanym komputerowo (np. za pomocą specjalnych okularów). W wirtualnej rzeczywistości rozwija się także kultura oraz inne sfery życia. Normą stają się m.in. wirtualne koncerty. Jeden z nich dała Grimes – kanadyjska piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów, podczas Metaverse Fashion Week. Jej awatar zrobił prawdziwą furorę.

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
Autopromocja

Marka Apple w promocji

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Marki modowe promują swoją odzież w metaverse. Przekonaj się, co można zobaczyć w wirtualnym świecie - Strona Kobiet

Wróć na swiecie.naszemiasto.pl Nasze Miasto