Od czasu uruchomienia obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi S5, liczba aut przejeżdżających przez miasto zmalała. Są na to twarde dane!

OPRAC.: (ak)
Zmalała liczba samochodów na ulicach w Bydgoszczy, którymi wcześniej jechały samochody w tranzycie północ-południe. To dzięki właśnie wybudowanej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S5
Zmalała liczba samochodów na ulicach w Bydgoszczy, którymi wcześniej jechały samochody w tranzycie północ-południe. To dzięki właśnie wybudowanej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S5 bydgoszcz.pl
Udostępnij:
Samochodów w mieście coraz więcej, a jednak ważnymi ulicami takimi jak Wyszyńskiego i Jana Pawła II, którymi kiedyś biegły drogi krajowe 5 i 25, porusza się mniej aut. To przede wszystkim efekt oddania do użytku północno-zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5.

Zobacz wideo: Tak wygląda nowy park iluminacji w bydgoskim Myślęcinku

O tę inwestycję zabiegali między innymi prezydent Bydgoszczy, radni i mieszkańcy. Od wielu wielu lat - przypomnijmy. Budowa drogi S5 przez nasze województwo raz wskakiwała na listę priorytetowych inwestycji do realizacji, raz spadała na listę rezerwową, a czasami wypadała z list w ogóle.

Byli tacy, którzy zaczęli wątpić, czy kiedykolwiek powstanie. No ale jest. Jeszcze nie cała, są odcinki, które już funkcjonują, w tym właśnie odcinki tworzące fragment obwodnicy Bydgoszczy od północy na południe, są takie, które lada moment zostaną oddane do użytku (do Szubina), a są i takie, których budowa jeszcze chwilkę potrwa, ale jest już "bliżej niż dalej".

Teraz miasto ma kolejny cel - zabiega o przebudowę S10 w kierunku Szczecina i Torunia.

Ale od początku...

Co dała Bydgoszczy budowa obwodnicy S5?

Pozytywne zmiany w związku z otwarciem obwodnicy odczuli kierowcy poruszający się po ulicach al. Jana Pawła II, Wyszyńskiego i Nad Torem. Zaznaczmy, że to ulice, którymi wjeżdża się do Bydgoszczy od południa i od północy, czyli alternatywne dla obwodnicy - teraz - rzadziej używane do tranzytu.

W ubiegłym roku tranzyt na osiach Poznań-Gdańsk oraz Konin-Koszalin został skierowany na obwodnicę. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu obwodnicą porusza się od 10 do 23 tysięcy pojazdów na dobę. Te dane są spójne z poglądowymi danymi z systemu ITS obsługiwanego przez ZDMiKP.

Ile samochodów jedzie przez Bydgoszczy przed i po otwarciu obwodnicy S5?

Natężenia ruchu w Bydgoszczy w latach 2019-21

  • rondo gen. S. Maczka wlot od ul. Nad Torem: 11 404 -> 10 787 pojazdów na dobę
  • rondo Toruńskie wlot od strony Inowrocławia: 18 209 ->13 388 pojazdów na dobę
  • al. S. Wyszyńskiego / Kamienna wlot od strony Osielska: 12541->11425 pojazdów na dobę

Warto zwrócić uwagę, że że spadek na al. Jana Pawła II został odnotowany przy jednoczesnym zamknięciu mostu Uniwersyteckiego na czas niezbędnej naprawy. Oznacza to, że część ruchu z mostu Uniwersyteckiego przeniosła się na Jana Pawła II, gdzie - mimo to - odnotowano spadek.

Po ponownym otwarciu mostu Uniwersyteckiego można spodziewać się kolejnych spadków natężeń ruchu m.in. na mostach Pomorskim i Bernardyńskim.

No i to jest jakaś iskierka nadziei, że skoro na tranzyt północ-południe tak zadziałała obwodnica, to stanie sie podobnie w przypadku tranzytu wschód-zachód.

Przebudowa S10, także w ciągu obwodnicy Bydgoszczy, jest zatem szczególnie ważna. Pokazują to badania natężenia ruchu w mieście.

Generalny Pomiar Ruchu (GPR) przeprowadzany jest co 5 lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Z ostatnich badań wynika, że na terenie województwa, w porównaniu z rokiem 2015, średni dobowy ruch pojazdów wzrósł aż o 17 proc.

Na terenie miasta zaszło też wiele istotnych zmian. Rośnie liczba pojazdów korzystających z dróg krajowych nr 10 i 80 (Fordońska-Kamienna-Pileckiego-Grunwaldzka), a to przekłada się na większą liczbę samochodów na południowej obwodnicy miasta, ul. Nowotoruńskiej, ul. Fordońskiej oraz ul. Grunwaldzkiej.

Jak deklarują władze Bydgoszczy: "Dlatego wspólnie z innymi samorządami nadal zabiegamy o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej S10, także w kierunku Szczecina. To jeden z ważnych elementów do ograniczenia ruchu na osi wschód-zachód. Obecnie część kierowców podróżujących w kierunku Torunia ze względu na porównywalny czas przejazdu i bezpieczeństwo wybiera DK nr 80."

Natężenia ruchu na drogach krajowych wokół Bydgoszczy w latach 2015-2020

  • DK nr 10 Makowiska: 14949 -> 18746 pojazdów na dobę
  • DK nr 80 most Fordoński: 15500 -> 22497 pojazdów na dobę
  • DK nr 80 Pawłówek: 12408 -> 20543 pojazdów na dobę

Przebudowa S10 i poprawa bezpieczeństwa na tej drodze oznaczałaby dla Bydgoszczy zmniejszenie ruchu samochodów na DK 80, a dla kierowców tranzytowych - łatwiejszy przejazd obwodnicą.

Trwa głosowanie...

Czy przyjmiesz trzecią dawkę szczepienia?

Więcej samochodów w Bydgoszczy, więc ruch raczej maleć nie będzie

Przewidywania co do ruchu w mieście nie są wcale optymistyczne.

W wielu miejscach w najbliższych latach ruch będzie rósł. Wynika to z coraz większej liczby samochodów. Obecnie w Bydgoszczy zarejestrowanych jest 286 tysięcy pojazdów. W ostatnich latach co roku przybywało kilka tysięcy samochodów. Nadal część mieszkańców Bydgoszczy przeprowadza się do okolicznych gmin i prawie każdego dnia dojeżdża do miasta korzystając z różnych środków transportu.

Co w związku z tym? Jak podaje ratusz, w przypadku nowych inwestycji na terenie miasta gmina dąży do wzmacniania komunikacji publicznej i transportu rowerowego poprzez:

  • budowę buspasów (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
  • uruchomienie linia tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej
  • system ITS
  • wymianę taboru tramwajowego (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów)
  • nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa)
  • przebudowę przystanków dostosowującą je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • system parkingów P+R
  • spójną sieć dróg rowerowych

.

Czy to daje pożądany efekt?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Terze
Przestań głupoli bruski walczyć z kierowcami z Fordonu na leśne tramwaj jedzie 50 min z dojściem do i z tramwaju wychodzi mi 65 min, a samochodem 20 do 25 mi jest różnica? A ten bus pas na myslecinku to ajk częste jest używany? 1 autobus na 300 do 400 samochodów
Dodaj ogłoszenie