Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oszustwa internetowe w powiecie świeckim. Kobiety straciły oszczędności

Jakub Keller
Jakub Keller
Ofiarami oszustów internetowych padły mieszkanki powiatu świeckiego
Ofiarami oszustów internetowych padły mieszkanki powiatu świeckiego archiwum polskapress/zdjęcie ilustracyjne
Ponad 17 tys. zł straciła 65-letnia mieszkanka powiatu świeckiego. Kobietę oszukał mężczyzna podający się za konsultanta bankowego. Pieniądze straciły także młodsze kobiety.

Jak będzie wyglądał budżet gminy Świecie na 2023 rok?

od 16 lat

Paradoksalnie fałszywy konsultant dzwoniąc do 65-latki początkowo zaoferował pomoc przed utratą pieniędzy.

- Poinformował, że został przyznany jej kredyt. Z racji tego, że o niego nie wnioskowała, aby zapobiec utracie pieniędzy i ustrzec się przez oszustwem dała się namówić na zainstalowanie w swoim telefonie aplikacji. Efekt był odwrotny, a oszust uzyskał dostęp do jej konta bankowego, dzięki czemu zdołał przelać z jej konta 17,5 tys. złotych – tłumaczy Joanna Tarkowska, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świeciu. I ostrzega, że prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi nas o podanie takich danych, jak:

  • loginu i hasła do konta bankowego,
  • pełnych danych osobowych, czyli numeru dowodu osobistego, jego daty wydania i ważności (może prosić o podanie np. daty urodzenia czy kilku ostatnich cyfr
  • peselu celem weryfikacji, ale nigdy nie zapyta o komplet danych w jednej
  • rozmowie),
  • PIN-u do aplikacji mobilnej,
  • danych karty płatniczej czy kredytowej (numeru, daty ważności, kodu CVV, PIN-u do karty),
  • kodów BLIK,
  • kodów z smsów autoryzacyjnych,
  • nigdy nie będzie namawiał nas także do instalowania dodatkowych aplikacji czy
  • wykonania przelewu na inne, „bezpieczne” konto.

Ale jak się okazuje oszukać przez internet dają się także młodsi. Kobiety w wieku 39 i 25 lat, także mieszkanki powiatu świeckiego chcąc odebrać płatność za sprzedaż przedmiotów weszły w nadesłany link. - Logując się na stronę przypominającą tą bankową udzieliły dostępu do konta oszustom. W ten sposób jedna z nich straciła z konta 400 zł, a druga blisko 2,5 tys. zł - tłumaczy Joanna Tarkowska.

Oto kilka prostych kroków, aby nie stać się ofiarą oszustwa internetowego:

  • bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił pieniądze za sprzedawany przedmiot, lub zamierza to dopiero uczynić, a Ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej otrzymasz pieniądze na swoje konto,
  • nigdy nie otwieraj załączników lub linków, które budzą wątpliwości,
  • strzeż swoich danych bankowych oraz haseł, a przede wszystkim pod żadnym pozorem nie wysyłaj osobom postronnym kserokopii swoich kart kredytowych czy dokumentów tożsamości oraz kodów autoryzacyjnych do bankowości elektronicznej,
  • dokładnie czytaj i weryfikuj każdą wiadomość z banku, którą masz potwierdzić kodem autoryzacyjnym,
  • korzystaj z oprogramowania antywirusowego, a gdy ktoś próbuje na nas wywierać presję czasu, pośpiechu, czy też szybkiego sfinalizowania transakcji zachowajmy czujność.
  • Nie dajmy się zwieść okazji i szybkiemu zarobkowi. Warto poświęcić kilka chwil i przeczytać na portalu wskazówki jak bezpiecznie dokonywać sprzedaży i zakupów. Lepiej stracić kilka minut na weryfikacje osoby oraz portalu aukcyjnego niż paść ofiarą oszustwa.

- Apelujemy do wszystkich użytkowników portali aukcyjnych, aby nie wchodzić w podejrzane linki, które żądają od nas podania danych z karty bankomatowej - ostrzega Joanna Tarkowska.

Tak było w strefie kibica w Świeciu podczas meczu Polska - Arabia Saudyjska

Polska - Arabia Saudyjska. Zobacz zdjęcia ze strefy kibica w Świeciu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na swiecie.naszemiasto.pl Nasze Miasto