Tak wyglądają drogi w Kujawsko-Pomorskiem! Krajowe "dróżki" i drogi ekspresowe. Czy przez 20 lat wiele się zmieniło?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zjazd w siodło terenowe w okolicach Gruczna, gdzie budowany jest wielki wiadukt na trasie ekspresowej S5
Zjazd w siodło terenowe w okolicach Gruczna, gdzie budowany jest wielki wiadukt na trasie ekspresowej S5 Marek Weckwerth
Udostępnij:
20 lat temu jedyną drogą ekspresową w naszym regionie była jednojezdniowa S5 – zachodnia obwodnica Świecia nad Wisłą. Miała zaledwie 12 kilometrów. Dziś mamy 83 kilometry „esek” i 150 kilometrów autostrady A1.

Zobacz wideo: Tak znikał wiadukt przy Wojska Polskiego w Bydgoszczy.

Po 20 latach istnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (rocznica miała miejsce 1 kwietnia) droga ekspresowa S5 wydłużyła się do 83 km, ale jeszcze w tym roku do tej wartości dodamy 45 km.

S10 w niedaleką przyszłość

Mamy też 24 km ekspresowej „dziesiątki”, o czym wielu kierowców zapomina, bo wszyscy mówią tylko o planowanym do budowy odcinku między Bydgoszczą a a Toruniem (50 km).

12 – kilometrowy fragment S10 między węzłami Bydgoszcz Południe a Bydgoszcz Błonie wybudowany został w latach 2008-2010. Między Bydgoszcz Błonie a Bydgoszcz Emilianowo jest 14,29 km i ten odcinek (wraz z rozbudową DK25) planowany jest do realizacji w latach 2023-2026. W tym samym czasie ma powstać odcinek S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec Kujawski (bez węzłów) o długości 8,64 km. Solec Kujawski – Toruń Zachód to kolejny odcinek tej trasy o długości 21,15 km, który ma powstać w latach 2023-2026.

Ostatnim, czwartym odcinkiem S10 o długości 11,8 km, jest ten między Toruniem Zachód a Toruniem Południe, który pełni też rolę południowej obwodnicy Torunia. To jednak droga jednojezdniowa o standardzie ekspresowym. Jego przebudowa na drogę dwujezdniową także ma się odbyć w latach 2023-2026.

Stan prac na S5

Wróćmy jednak na S5, bowiem mieszkańcy, a zwłaszcza kierowcy z zachodniej i północnej części naszego regonu nie mogą doczekać się jej zakończenia, dopięcia w całość między Bydgoszczą a Nowymi Marzami, co ma się sfinalizować jeszcze w tym roku.
Dzięki temu przejazd ze Żnina, Szubina i Bydgoszczy do Trójmiasta i generalnie nad morze stanie się o wiele dogodniejszy.

Na razie na północnym odcinku drogi krajowej nr 5 (bo głównie po jej śladzie odbywa się ruch) auta kluczą między poszczególnymi placami budowy S5. Roboty wznowiono po zimowej przerwie, która trwała do 15 marca, choć niektóre lżejsze prace toczyły się przy sprzyjającej aurze.

Bydgoszcz Północ - Świecie Południe

Ten odcinek S5 (jeden z ośmiu na całej 128 – kilometrowej trasie) budowany przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, będzie miał 22 km. Połączy węzeł Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi S5 z obwodnicą Świecia. 1 marca wprowadzono zmianę organizacji ruchu na budowie węzła Trzeciewiec.

- Jednak największe wrażenie robią prace ziemne na budowie węzła Gruczno, bowiem ten powstaje w dużym obniżeniu terenu, a ogromne ilości przemieszczonego przez budowlańców piasku, znacznie odmieniły rzeźbę terenu – opisuje Julian Drob, specjalista ds. komunikacji społecznej w bydgoskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). - Główną budowlą inżynieryjną tego węzła będzie wiadukt, którego konstrukcja jest już dobrze widoczna.

Zaawansowanie prac szacuje się 66 procent.

Świecie Południe - Nowe Marzy

Budimex to wykonawca 23-kilometrowego odcinka S5 Świecie Południe - Nowe Marzy. 25 marca na 5,5-kilometrowym odcinku ruch przełożono na obwodnicę Świecia, która powstała ponad dwie dekady temu. Droga połączy obwodnicę Świecia z autostradą A1. Zaawansowanie prac to ok. 70 proc.

Trwa głosowanie...

Które święto lubisz bardziej? Wielkanoc, czy Boże Narodzenie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Tak wyglądają drogi w Kujawsko-Pomorskiem! Krajowe "dróżki" i drogi ekspresowe. Czy przez 20 lat wiele się zmieniło? - Bydgoszcz Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie